Djurslandsportalen.dk

Tak til

05/05 2023

De cyklende Grenaa-gutter sender en rapport fra Dracula’s hjemegn!

Grenaa Bladet:
De tre cyklende Grenaa-gutter - Jeff Laursen, Johnni Ulrich Jacobsen og Chris Bertelsen - har sendt endnu et rejsebrev til Grenaa Bladet på deres lange vej fra Grenaa til Istanbul i Tyrkiet.

Sidst vi hørte fra dem havde de netop forladt Ungarns hovedstad Budapest med retning mod de transylvanske bjerge i Rumænien. Her er der ikke ret mange steder, der er adgang til en computer med internet, hvorfor vi ikke har hørt fra dem i et stykke tid. Men søndag den 5. oktober var der »hul igennem«, og det affødte følgende rejsebeskrivelse fra de tre:
- Efter kun 3 dage i sadlen kom vi til den rumænske grænse efter at have forladt Budapest. På forhånd var Rumænien det land vi havde frygtet mest på vores rejse. Dette syn er dog blevet radikalt ændret siden, og indtrykket er efterfølgende det diametralt modsatte.

Flinke rumænere
Siden den første dag i Rumænien har vi kun mødte flinke mennesker - og det i alle dele af landet! Her bliver vi ikke betragtet som turister, men snarere som gæster i et land, der i forvejen ikke modtager mange turister. Dette har naturligvis givet mange oplevelser, hvoriblandt én af de mest bemærkelsesværdige er, at vi er blevet inviteret ind for at spise og overnatte hos en helt tilfældig familie i deres gæstehus. Under dette ophold kom vi helt ind på livet af den rumænske kultur og syn på livet, der i høj grad indeholder en europæisk fællesskabsfølelse, hvilket ses på deres positive holdning til EU.

Kirken blev åbnet eksklusivt
I forbindelse med denne overnatning mødte vi også resten af lokalbefolkningen, hvilket resulterede i, at kirken blev eksklusivt åbnet dagen efter, så vi kunne bese hele byens samlingssted. Herudover oplevede vi også et samfund, der i forhold til vores danske, er væsentligt bagefter teknologisk. Det ligner det danske samfund for 100 år siden! Således blev vi for eksempel vækket af kvæg, der var ledsaget af en hyrde på vej til græsning på fjerne marker, hvilket er helt normalt.

Besøgte Brasov og Draculas slot
Efter otte dage i telt og bjergterræn, ankom vi til Brasov, der er Rumæniens andenstørste by - og den absolut ældste. Her var det dejligt at se et moderne badeværelse igen efter kun at have badet i floder og mindre kilder...!
Denne by er den by i Rumænien, der indeholder den ældste historie, der strækker sig helt tilbage til det 12. århundrede. Det kan blandt andet ses på byens opbygning og historiske centrum. På grund af byens placering mellem to bjergkæder, samt en katastrofal brand tilbage i det 17. århundrede, har Brasov ikke gennemgået en tilsvarende udvikling, som eksempelvis Bukarest. Efter tre dage i Brasov, der også blev brugt på at slappe af, tog vi videre til Bran, der huser slottet, der tidligere tilhørte Grev Dracula!

Fire dage i en nationalpark
Efter at have oplevet slottet og købt proviant, kørte vi op i bjergene, som er udlagt som nationalpark. Her var vi i fire hele dage. Vi brugte dagene i disse smukke naturomgivelser på at bestige det tredje højeste bjerg i Rumænien, Omu på 2507 meter, hvilket var en stor oplevelse. Men vi brugte også disse dage på at slappe af og nyde naturen langt væk fra alt civlisation og bil-os. At vejret var med os, gjorde det naturligvis endnu mere smukt og behageligt.
Da de fire dage var ovre, tog vi turen til Bukarest, hvor vi indkvarterede os i en på forhånd lejet lejlighed. Herefter begyndte vi at lade op til at opleve denne by. Læs mere herom i vores næste rejsebrev, hvor vi vil beskrive den sidste del af den cyklende tur mod Istanbul, slutter de tre deres seneste rejsebrev.

Kilde:

Grenaa Bladet

Tak til

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam